Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić obraća se na konferenciji za medije.
- Poslednji put smo ovde bili kada smo najavili radove u centru grada. Jedan deo je počeo, hteo sam da prođemo sve ono što je urađeno, da napravimo presek i damo informacije koje smatramo da su svrsishodne. Sajt još nije pušten, ima mnogo stvari, videćete. Treba nam dosta vremena da sve stvari ubacimo, videćete.
O radovima u gradu
- Što se tiče radova u centru, Dragoslava Jovanovića, mislim da ulica izgleda kako dolikuje i kako treba da izgleda. Nismo videli nijedan prilog o tome ovima što brinu svakodnevno da li smo ispaznili đubrijeru. Završili smo Bulevar Zorana Đinđića, krenuli smo radove ka Studentskom gradu. Napravili smo novo idejno rešenje, proširivanje cele raskrsnice kod Studentskog grada. Od Gazele pa skroz do kraka za auto-put Miloš Veliki imamo tri trake. U centru smo krenuli sa radovima kod Trga NIkole Pašića, otvaramo prostor za još jednu traku. Bacili smo proširivanje i do Starog dvora i do Pionirskog parka. Prizrensku ulicu smo proširili, tu treću traku koja nam je bila upitna.
- Završili smo stajalište Zeleni venac gde nismo videli nijedan prilog ni na jednoj televiziji, što je krucijalno za centar Beograda. U momentu kad nemamo jedan most u Beogradu, gužve u saobraćaju su manje od onih kakve su se najavljivale. Sećate se da su najavljivali potpune kolapse. Na to je uticalo i to što smo stavili jednu traku u suprotnom smeru u Sarajevskoj. Vasinu ulicu smo pirpremili, završili smo radove. Trg republike kružni tok i sat, krećemo da radimo kada završimo deo kod Terazija. Odustali smo od kružnog toga kod Igumanove palate, rizik nam je zbog podzemnih prolaza, ne bi trebalo da rizikujemo.
- Do Beogradskog maratona očekujem da završimo sa radovima kod Terazija. Ideja je da možda na Trgu republike pustimo kružni saobraćaj u toku radova, da bi Vasinu ulicu mogli da iskoristimo jer je ona spremna. Kružni tok na Trgu republike bi mogao da krene da funkcioniše pre nego što ga završimo. Savska ulica je puštena, usklađivaćemo sada kako će izgledati raskrsnice na novom Srpskom mostu. Do kraja ove godine očekujemo da započnemo radove na kružnom toku u Bulevaru vojvode Mišića.
Izgradnja mosta
- Sada ide u dinamici, kasnila je zbog ljudi koji su to zaustavljali. Skinuli su poslednje ploče, ako sve bude u redu trebalo bi da se skine do proleća i da obrise novog mosta da vidimo do kraja ove, početka sledeće godine.Za sada nema nikakvih kašnjenja, izuzetno sam srećan, mislim da sam bio neko od onih koji je, kada su neki razmišljali da se odustane od mosta, sada, mislim da nema nikog ko hoće da bude fer i da zloupotrebljava u dnevne političke svrhe.
- Autobuska stanica funkcioniše, raspisali smo javnu nabavku za staničnju zgradu, do 2027. godine bi trebalo da bude gotova sa železničkom zgradom. Imamo jednu od najboljih u Evropi i na to sam posebno ponosan. Kada sam došao na ovo mesto tamo nije bilo ni "a" od autobuske stanice. Stajalište Jug, očekivao sam da će biti brže, nije se odustalo. U međuvremenu smo shvatili da treba da rotiramo, u toku je taj proces, da bi moglo sa auto-puta lakše da se uključi i isključi. Parking servis će pomeriti svoju lokaciju. Na tom premeštanju radovi kreću za sedam dana. Nadam se da ćemo brzo biti u prilici da dobar deo tog saobraćaja omogućimo da bi onda ukinuli divlja stajališta.
- Znam da živimo u vremenu dezinformacija, niko nije pustio smafore na Autokomandi, povezala se struja, očekujem da ih pustimo sledećeg vikenda, do tada ćemo da ih probamo. Imaćemo semafore unutar kružnog toga i treba da pokušamo da vidimo da li smo u stanju. Još nismo dobili projekat Slavije sa Saobraćajnog fakulteta. Autokomanda je frekventna i opterećena, očekujem da će i ta raskrsnica kada pustimo semafore.
O bezbednosti u gradu
- Sledeće nedelje ćemo predstaviti prvu fazu velikog bezbednosnog projekta. Postavili smo kamere u dvorištima svih osnovnih škola sa posebnim softverom. Predstavićemo komandno-bezbednosni centar. Krenuli smo i za vrtićima, očekujemo da i do jeseni ili kraja godine uspemo da postavimo i u svim vrtićima. Veliki projekat, sve škole će biti povezane i sa komunalno-bezbednosnim stanicama, nismo odustali. Da li se odužilo jeste, uvek postoje problemi ali to je sastavni deo velikog bezbednosnog projekta. Pokazaćemo stanice, koje će pored komunalne svrhe imati i bezbednosni aspekt. I pored praćenja koje ide iz centralno-komandnog centra ići će i iz stanica. Ljudi će moći da nadgledaju decu, softver ovaj niko nema u Evropi.
- Nastavlja se izgradnja garaža u Vlajkovićevoj, biće to park koji se nalazi na površini iznad Vlajkovićeve. To sve ide svojom dinamikom. Bezistan, čekamo još jednog vlasnika da se saglasi i ako da saglasnost da krenemo u projektovnaje, da sredimo to. Radove koje radimo u centru nisu rađeni poslednjih 50 godina da i to sredimo. Problem su bili imovinski odnosi, nečiji hir.
- Pešačko-biciklistički most smo otkočili. Most samo za bicikle i pešake. Ispod dve godine je izvođenje, od momenta raspisivanja,. Ni od toga nismo odustali. Zoo vrt, zavrešen je konkurs, nismo ni od toga odustali. Bilo je osam predloga. Više od 200 divljih objekata je tamo na Adi, to prvo moramo da oslobodimo, tamo ima porodica koje žive. Niko ne može da me ubedi da je životinjama bolje na kamenu nego u prirodi.
- Imamo prvo idejno rešenje za Parisku ulicu i to očekujem da ćemo na proleće imati gotov projekat. Moramo da pazimo da nam se ne naruši saobraćaj u centru. Da dobijemo pešačku zonu od Kalemegdana do Terazija i jedan najlepši trg. Ono što je novo, trebalo bi da u sledećih mesec dana potpišemo ugovor za tunel od Autokomande do Senjaka, konačno je nađeno rešenje da može da se projektuje, trebalo bi sa Vladom da potpišemo ugovor da se krene projektovanje.
O javnom prevozu
- Raspisali smo novih 300 autobusa, 100 novih tramvaja, 70 autobusa stiglo, do kraja proleća treba da stignu svih 150. Novi tramvaji stižu u martu. Sa reparacijom 25 španskih, sa ovim koji stižu i 100 novih biće to 150 tramvaja, Beograd nikada to nije imao. Sa potpuno novim voznim parkom autobusa gradskog saobraćajnog grad Beograd će zanoviti skroz vozila. Paralelno sa privatnim prevoznicima smo potpisali nove ugovore, u obavezi su da kupe i ostala vozila da nemaju starija vozila od 5 godina. Ostala je nabavka za elektrobuse, po mnogim aspektima su bolji, pitaće neko što smo govorili o trolejbusima, nisam se nešto ni bavio, a onda su stigli predlozi i elektrobusi su daleko bolji. Da li ćemo da prihvatimo taj predlog javnog privantog partnerstva.
- Što se tiče pogona Dorćol, video sam uslove koji su ti minorni sindikati postavljali, pa sam slušao i predstavnike drugih sindikata, koji kažu kada bi pristao gradonačelnik prihvatio četvrti uslov i vratio linije, stalo bi nam 40 odsto prevoza jer nemamo ni vozače da ih voze. Da bi došli do optimalnog broja vozača u GSP, imali smo situaciju da su morali da voze šest dana nedeljno kada sam ja došao, da bi mogli da ispoštuju obaveze da bi im skinuli na pet dana morali smo da angažujemo dodatno privatne prevoznike kojima smo pooštrili uslove.
- Elektrobusi daju mogućnost mogu da se voze bez opterećenja žicama, da bi došli do toga da li elektrobus ili trolejbus moramo da dođemo do toga gde da nađemo pare. Ovde govorimo, da li će Beograd da uloži 100 miliona evra. Ušao privatnik u postrojenje ili ne, vlasnik ostaje grad Beograd. Ne mogu da slušam više gluposti. Razgovarao sam sa njima, boje se da će ostati bez posla iako ni jedan radnik nije ostao bez posla otkad sam došao. 82.125 dinara je bila prosečna plata u januaru 2022. godine, vozač GSP 142.624 dinara dobio je u januaru ove godine. Rade pet dana u nedelji, tehničko osoblje imalo 66.000, ove godine 114.000 dinara tako sam upropastio GSP. Voze u novim autobusima, rade u boljim uslovima. Sa 5.000 dinara mesecne karte došli smo na nulu, tako sam upropastio GSP. Za 10 godina, od 2012. do 2022. nabavljeno je 550 novih autobusa. U poslednje dve godine ubacićemo 550 autobusa.
- Što se tiče privatnih prevoznika nula novih autobusa su ubacivali, zahvaljujući novom ugovoru ubacuju 600 novih sledećih tri godine jos 400. Tramvaji od 1992. do 2022. godine 50 novih tramvaja, kada sam ja na čelu već je kupljeno 25 i raspisana je nabavka za još 100. Što se tiče elktrobusa za 30 godina 40 novih trolejbusa, sada sam rekao da tražim način da kupimo 100 novih elektrobusa i da pokrijemo to. Privatni preduzetnici su imali uslove takve da rade šta su hteli, prvi koji je raskinuo stare ugovore smo mi. Prosek vozila privatnih preduzetnika prosek starosti biće do 3 godine, bio je 10 godina.
Autor: Dalibor Stankov