AKTUELNO

Mala preduzeća imaće priliku da dobiju finansijska sredstva za nabavku opreme u toku 2024. godine, kroz program države.

Reč je o Programu podrške malim preduzećima za nabavku opreme u 2024. godini, a čija su sredstva opredeljena Zakonom o budžetu Srbije.

Subvencije, odnosno pomoć države je javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, a opredeljena su sredstva u iznosu od 2.000.000.000,00 dinara. Od navedenih sredstava, 800.000.000 dinara namenjeno je upravo za mala preduzeća.

Sredstva Programa koristiće se za sufinansiranje nabavke nove građevinske mehanizacije za potrebe obavljanja građevinskih radova u iznosu do 40% od ukupnih sredstava Programa.

Program sprovodi Ministarstvo privrede u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije, poslovnim bankama i lizing kompanijama.

Cilj je da mala preduzeća ostvare rast prihoda, zaposle više ljudi ali i unaprede svoju proizvodnju.

Koja oprema može da se kupi?

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za sufinansiranje nabavke:

1. nove opreme direktno uključene u proces proizvodnje razmenljivih dobara, i to:
1.1 proizvodne opreme i/ili mašina;
1.2 transportno-manipulativnih sredstava uključenih u proces proizvodnje i unutrašnjeg transporta;
1.3 delova, specijalizovanih alata za mašine;
1.4 mašina i opreme za unapređenje energetske efikasnosti i ekoloških aspekata proizvodnje;
2. nove opreme za izvođenje građevinskih radova, i to:
2.1 građevinske mehanizacije za potrebe obavljanja građevinskih radova.
Sredstva za realizaciju Programa se ne mogu koristiti za:

1) porez na dodatu vrednost (u daljem tekstu: PDV);

2) pokrivanje troškova koji su u vezi sa nabavkom opreme kao što su: carinski i administrativni troškovi, troškovi transporta, špedicije, skladištenja i manipulacije i dr.;

3) pokrivanje troškova koji su u vezi sa odobravanjem i sprovođenjem bankarskog kredita, odnosno finansijskog lizinga, kao što su troškovi: kamate, trošak kreditnog biroa za korisnika, upisa zaloge u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: APR), osiguranja pokretnosti, kursnih razlika i sl.;

4) refundaciju sredstava za već nabavljenu opremu;

5) zajmove i rate za otplatu kredita, kao i za reprogram kredita;

6) nabavku opreme koju podnosilac zahteva za dodelu bespovratnih sredstava sam proizvodi;

Troškovi montaže, instaliranja opreme, i obuke mogu biti priznati ukoliko su iskazani kao posebne stavke na istoj profakturi.

Kako oprema može da se nabavi?

Oprema koja je predmet Programa, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljena od fizičkog lica, osim ako je prodavac opreme preduzetnik.

Oprema ne sme da bude isporučena niti plaćena delimično ili u celosti pre datuma donošenja rešenja o dodeli bespovratnih sredstava.

Privredni subjekti koji ispune uslove Programa i kojima banke/lizing kompanije uključene u realizaciju Programa, uslovno odobre kredit, odnosno finansiranje, mogu ostvariti pravo na sufinansiranje do 50% neto vrednosti nabavke opreme.

Privredni subjekt je u obavezi da obezbedi učešće u visini 5% neto vrednosti opreme koju nabavlja, dok će se preostalih 45% neto vrednosti opreme koju nabavlja obezbediti iz kredita poslovnih banaka ili finansijskog lizinga, lizing kompanija uključenih u sprovođenje Programa.

Iznos odobrene bespovratne pomoći u visini do 50% od neto vrednosti opreme koja se nabavlja ne može biti manji od 500.000,00 dinara, niti veći od 5.000.000,00 dinara.

Postoje sledeća ograničenja u pogledu visine bespovratnih sredstava koja se može dodeliti privrednom subjektu u odnosu na broj zaposlenih na neodređeno vreme na dan 31. decembra 2023. godine po evidenciji Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja:

– jedan zaposlen – do 1 milion dinara;

– od dva do pet zaposlenih – do 2,5 miliona dinara;

– šest i više zaposlenih – do 5 miliona dinara.

Autor: Dalibor Stankov