Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da stupi na snagu sredinom ove godine. To bi nakon 2009. godine bio prvi, potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja u Srbiji, a sa sobom bi doneo potpuno nova pravila koja dosad nisu postojala.
Među ključnim novinama su trajno oduzimanje vozila za najteže prekršioce, ukidanje probne vozačke dozvole, strože kazne za vozače pod dejstvom alkohola, kao i uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje će automatski beležiti prekršaje.
Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije u MUP-u, govorio je za "Blic" da se trenutno piše novi zakon, te da je važeći zakon o bezbednosti saobraćaja iz 2009. godine je pretrpeo 18 izmena. Poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana.
- Ovo će biti jedan od najvećih zakona po broju članova i po obimu materije koji postoji u našem zakonodavstvu i jako je kompleksan za pisanje. Želimo da do kraja aprila završimo Nacrt zakona, važno je da bude realan, primenjiv, unapredi stanje bezbednosti saobraćaja, i bude usklađen sa zakonima EU - govori on za "Blic".
Kako kaže, od početka samog pisanja Nacrta zakona, MUP je uključio i širu i stručnu javnost u izradu ovog akta, a svi građani koji su zainteresovani mogu na adresu zbs.predlozi@mup.gov.rs dostaviti predloge, sugestije, primedbe, ideje i dobru praksu koju bi MUP mogao da implementira.
Napominje da će po usvajanju zakona kada prođe javnu raspravu, Vladu, a potom skupštinsku proceduru i usvajanje, biti neophodan period prilagođavanja.
Šta je sve planirano da se uvede u novi Zakon
Ukidanje probne vozačke dozvole
Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju predviđao bi da umesto posebne probne dozvole, mladi vozači dobiju standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji ukazuje na ograničenja.
Ovaj sistem će mladim vozačima omogućiti da upravljaju vozilima i u inostranstvu, što trenutno nije moguće.
Jedna od mera o kojoj se razmišlja je i mogućnost praćenja ponašanja vozača nakon položenog ispita.
Trajno oduzimanje vozila
Jedna od mera koje su predložene odnosi se na trajno oduzimanje vozila, i trajnu zabranu upravljanja određenim kategorijama vozila.
Lakićević navodi da će se trajno oduzimanje vozila odnositi na vozače koji više puta grubo krše bezbednost i propise saobraćaja.
Automatski nadzor saobraćaja
Uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje bi mogle automatski prepoznati prekršaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni.
"Zeleni bonusi"
Ova mogućnost u novom Zakonu odnosila bi se na takozvane nagrade za vozače sa čistim dosijeima: Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi dobiti bonuse - popusti na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila.
Digitalni vozački dosije
Planirano je uvođenje digitalnog dosijea vozača, što će omogućiti svakom vozaču da putem aplikacije prati svoje prekršaje, kazne i tehničku ispravnost vozila, što bi doprinelo transparentnosti i sprečavanju da vozači tek na granici saznaju za neplaćene kazne, i budu vraćeni.
Mobilni tehnički pregledi vozila
Ovo bi podrazumevalo kontrolu tehničke ispravnosti vozila neposredno u saobraćaju na putu. Odnosno mobilni tehnički pregledi vozila kao i lakih električnih vozila i mopeda, uz merenje brzine na posebnim mobilnim uređajima.
Foto: Tanjug/SAVA RADOVANOVIĆ
Nulta tolerancija na alkohol
Još jedna značajna promena odnosila bi se na uvođenje nulte tolerancije na alkohol za sve vozače. Dok su do sada profesionalni vozači, mladi vozači i motociklisti bili obavezni da imaju 0,0 promila alkohola u krvi, sada se razmatra mogućnost uvođenja ove mere za sve vozače.
- Vozači koji ne pripadaju specifičnim grupama, kao što su vozači dvotočkaša, profesionalni vozači, mladi vozači, i drugi, bili bi sankcionisani sa preko 0,2 alkohola - priča Lakićević
Povećanje visine kazni
Jedna od razmatranih mera jeste i povećanje raspona novčanih kazni, stepenovanje kazni, razmatranje novih mera. Potom, razmatra se i unapređenje sistema kaznenih poena, (u smislu gradacijskog praćenja i reagovanja, bez čekanja da lice stekne status nesavesnog vozača).
Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju
Jedan od ključnih ciljeva novog Zakona bilo bi i unapređenje bezbednosti pešaka. Planirano je precizno definisanje obaveza vozača prema pešacima, kao i strože kazne za nepoštovanje pravila pešačkih prelaza.
Posebna pažnja posvećena je ranjivim kategorijama u saobraćaju, poput dece. Zbog toga je predlog uvođenje trostruko većih kazni za prekršaje počinjene u prisustvu dece mlađe od 12 godina deo je novog pristupa ka oštrijim sankcijama.
Edukacija za mlade vozače
Razmatra se u uvođenje dodatnih obuka za mlade vozače. Mladim vozačima bi mogu biti uvedena obavezna edukacija u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, koja bi uključivala simulacije vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), kao i radionice o odgovornosti u saobraćaju.
Zdravstveni pregled za vozače
Trenutni zdravstveni uslovi u Srbiji prepoznaju dve grupe vozača – one koji imaju A i B, odnosno, C i D kategoriju, pa za prve važe jedni, a za druge prilično stroži zdravstveni uslovi. Novi predlog je da se definiše kontrola korišćenja nedozvoljenih medikamenata, a ukoliko vozač sa probnom vozačkom dozvolom (odnosno sa dozvolom sa posebnim kodom) ima kod sebe alkohol ili drogu bio bi upućen na zdravstveni pregled.
Podsticaji za ekološka vozila
Predloženo je i uvođenja podsticanja za električna vozila. To bi podrazumevalo povećanje subvencija za kupovinu električnih vozila. Uz to se u Nacrtu je predloženo i uvođenje privilegovanih traka za električna i hibridna vozila u gradskim zonama.
Vozila sa prvenstvom prolaza
Za vozila sa prvenstvom prolaza novi Zakon bi trebalo da jasno definiše kada ko od kojih službi i ministarstva može da koristi ovo pravo.
Upotreba naprednih tehnologija u vozilima
Uvođenje obaveznih senzora za mrtve uglove i sisteme automatskog kočenja: Novi automobili bi trebalo da budu opremljeni tehnologijama koje mogu pomoći u izbegavanju sudara, posebno u gradskim sredinama.
Automatsko ograničenje brzine: Integracija tehnologije koja bi automatski ograničavala brzinu vozila u skladu sa postavljenim saobraćajnim znakovima, smanjujući mogućnost prekoračenja brzine.
Blokada telefona tokom vožnje: Razmatranje uvođenja tehnologija koje bi onemogućile upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje (osim za hitne slučajeve i navigaciju). Ovo bi moglo uključivati automatsko prebacivanje telefona u "režim vozača" prilikom pokretanja vozila.
Pravila za autonomna vozila
Novi Zakon mogao bi da uredi i polje autonomnih vozila, odnosno onih vozila koja mogu da se kreću a da njima ne upravlja vozač. Pre svega po pitanju odgovornosti za saobraćajne prekršaje i druge delikte
Foto: Foto/Pixaby.com
Propisi za bicikliste
Novost bi moglo da bude i razmatranje novih pravila saobraćaja u vezi bicikala, u smislu bolje tehničke regulacije saobraćaja (uvođenja ulica za bicikliste, dvosmerno kretanje bicikala u jednosmernim ulicama, propisivanje minimalnog rastojanja prilikom preticanja ili obilaženja bicikla).
Stroža kontrola na pružnim prelazima
Predlog je da novi Zakon obuhvati i strožu kontrolu poštovanja saobraćajnih pravila na ukrštanju puta sa železničkom prugom ili na prelazu puta preko železničke pruge zbog povećanja fatalnih nezgoda na takvim lokacijama.
Veća odgovornost za vozače kamiona i autobusa
Jedna od predloženih stavki je i povećana odgovornost za vozače kamiona i autobusa. To bi podrazumevalo ograničenu upotrebu auto-puteva za teretna vozila u određenim periodima uvođenjem specifičnih vremenskih ograničenja za teretna vozila u periodima kada su gužve, kako bi se smanjio rizik od nezgoda.
Zima je gotova?! Postoje dva neosporna dokaza za to
Autor: Marija Radić