Bezbedno odstojanje može da se odredi NA DVA NAČINA!
Vozači nemaju svest koliko je opasno ne održavati dovoljno rastojanje između vozila, kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, nakon stravične nesreće koja se jutros dogodila na auto-putu Beograd-Niš. On apeluje na učesnike u saobraćaju da razdaljinu povećaju ukoliko je vidljivost smanjena.
U dva lančana udesa koja su se dogodila u gotovo isto vreme, oko 7.15, na istom mestu, samo u suprotnim smerovima na auto-putu, poginulo je najmanje sedmoro ljudi, a više nekoliko desetina je povređeno.
Prema rečima učesnika u ovoj nezgodi, uzrok udesa je gusta magla, zbog koje je vidljivost bila smanjena na desetak metara.
Održavajte bezbedno odstojanje
- Odstojanje je najveći problem. Vozači umeju da se ponašaju veoma hrabro. U uslovima normalne vidljivosti, odstojanje bi trebalo da bude pola brzine: dakle ako vozite 120 kilometara na sat, odstojanje od drugog vozila je 60 metara - kaže Okanović.
On ukazuje i na drugi način na koji može da se odredi potrebna razdaljina: "pravilo dve sekunde". Naime, kada vozilo ispred vas prođe neki objekat, a vi pored istog objekta prođete za dve sekunde, onda ste na propisnoj udaljenosti.
U uslovima loše vidiljivosti, taj princip bi morao da se prolongira na najmanje četiri sekunde, ističe Okanović.
Apel na vozače da održavaju bezbedno odstojanje, Okanović je podelio i na svom Tviter nalogu. Pratioci su nizali komentare u kojima opisuju svoja iskustva sa bahatim vozačima, i da je "nabijanje u gepek", u kombinaciji sa neprilagođenom brzinom, česta pojava na srpskim putevima.
Gledajte pravo
Takođe, kao čest problem navodi se i to što vozači koji idu u susret saobraćajnoj nesreći, ne obraćaju pažnju na vozilo ispred sebe, već gledaju ulevo, šta se dogodilo, ko je povređen...
- Neverovatno, bio sam prisutan kada se u suprotnoj traci auto zakucao u šlep službu, jer vozač nije gledao ispred sebe nego u saobraćajku preko ostrva - navodi se u jednom komentaru.
Okanović kaže da je to izrazito česta situacija u saobraćaju, koja uzrokuje dodatne udese.
- Ne zaustave vozilo, gledaju ulevo, a ne pravo i udare onog ispred sebe. Upravo zbog toga su na Gazeli postavljene ogradice, da vozači ne bi gledali ka trakama suprotnog smera u ovakvim situacijama - objašnjava naš sagovornik.
Šta raditi u slučaju nesreće?
- U slučaju nesreće na auto-putu, potrebno je da vozač uključi sva četiri migavca, obuče zeleni prsluk, i ukoliko je umogućnosti da to učini bez opasnosti po sebe: da postavi trougao iza vozila. Važno je i da putnici što pre napuste vozilo, i da se što više udalje od kolovoza - kaže Okanović, dodajući da veliki broj ljudi gine upravo dok sedi u automobilu, razmišljajući šta da radi, pa se neko "zakuca" u njih otpozadi.
Koliko je opasna vožnja u uslovima smanjene vidljivosti, i koliko je važna pravilna reakcija učesnika u saobraćaju u ovakvim situacijama, ilustruje snimak, koji je načinio jedan vozač na auto-putu, pre nekoliko godina. Osim što je mrak, na njemu se vidi i gusta magla.
Po njegovim rečima, tog decembarskog jutra 2013. godine, već se dogodila strašna saobraćajna nesreća kod Šimanovaca, u kojoj su život izgubile dve osobe, a nekoliko desetina bilo je povređeno.
- Nalazio sam se kod Dobanovačke petlje, gde je vidljivost bila oko 300 metara, i odjednom se na putu ka Šimanovcima vidljivost smanjila na 10 metara. Bojao sam se da ja ne udarim nekog, ili da se neko ko me neće videti u magli ne zakuca u mene - priseća se ovaj vozač.
On kaže da se kretao srednjom trakom 30 kilometara na sat, dok su ga vozači pri brzini većoj od sto na sat obilazili u levoj traci.
- Nisam mogao da verujem da neko u toj situaciji ima želju da pretiče. Uključio sam sva četiri migavca, i vozio sam tako da sam zauzeo i levu i srednju traku, kako niko ne bi mogao da jurca i obilazi - ispričao je on.