Poslednja deonica autoputa na južnom kraku Koridora 10 kroz Srbiju, u dužini od 26,3 kilometra u Grdeličkoj klisuri, biće otvorena danas u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića.
Srbija će sa otvaranjem deonice auotputa u Grdeličkoj klisuri imati povezan autoput od severa do juga, na celoj glavnoj trasi Koridora 10 od Batrovaca na granici s Hrvatskom do Preševa na granici s Makedonijom, kao i severni krak od Horgoša ka jugu.
Na ukupno 26,3 km, na veoma teškom terenu, savladano je uspešno devet velikih kosina, izgrađena petlja Predejane, dva tunela Predejane i Manajle ukupne dužine 2,8 km, i 36 mostova, ali i regulisano šest kilometara korita Južne Morave.
Sa otvaranjem tog dela Koridora 10, od Niša do Soluna će moći da se stigne za oko tri sata.
Istočni krak Koridora 10 od Niša do granice s Bugarskom kod Dimitrovgrada biće, kako je ranije najavljeno, potpuno završen za oko tri meseca.
Otvaranju autoputa kroz Grdeličku klisuru na južnom kraku prisustvovaće i premijerka Ana Brnabić i potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.
Vučić je najavio da će otvaranju celog južnog kraka Koridora 10 kroz Srbiju prisustvovati i premijer Severne Makedonije Zoran Zaev.
Kako je najavljeno iz Predsedništva Srbije, Vučić će na lokaciji Kosina 2 razgovarati s predstavnicima izvođača radova, a kod tunela Manajle s predstavnicima diplomatskog kora, finansijskih institucija i izvođača radova koji su radili na ovoj deonici.
Na Platou ispod mosta Vrla obratiće se građanima i označiti početak puštanja saobraćaja na južnom kraku Koridora 10.
Premijerka će kod petlje Predejane razgovarati s predstavnicima izvođača radova, predsednicima upravnih okruga, gradonačelnicima, predsednicima opština i privrednicima ovog kraja, dok će se ministarka Mihajlović na lokaciji Momin kamen obratiti predstavnicima izvođača radova i alpinistima.
Južni krak Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru spreman je za otvaranje, a jedinstvenost te deonice može se izraziti različitim brojkama i podacima, uključujući činjenicu da je petlja Predejane jedina u Srbiji i na Balkanu cela na mostovima iznad reke.
Koridor 10 je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju, i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku, čija je izgradnja počela još 1970. godine u bivšoj SFRJ.
Trasa autoputa kroz Grdeličku klisuru najteža je deonica južnog kraka Koridora 10, a njena vrednost je 350 miliona evra.
Projekat gradnja autoputa u Grdeličkoj klisuri finansiran je zajmovima Evropske investicione banke i delom Svetske banke.
Izgradnja auto-puta kroz Grdeličku klisuru je najkomplikovaniji projekat u Srbiji, ali i u Evropi, zbog geologije. Na tim deonicama ugrađeno je 250.000 tona asfalta, sklonjeno 650.000 kubika kamena.
Južni krak Koridora 10 u Srbiji je dug 74 kilometara, a radovi na najtežoj deonici u Grdeličkoj klisuri trajali su šest godina.
Na toj deonici su izgrađena dva tunela, Predejane i Manajle, ukupne dužine 2,8 km, minirana su brda da bi se priroda ukrotila i "ispravljalo se" i korito Južne Morave.
Autoput kroz Grdeličku klisuru se sastoji se od dve manje deonice: Grdelica - Caričina Dolina, od oko 12 kilometara, i Caričina Dolina - Vladičin Han, od 14,3 km.
U Grdeličku klisuru ugrađeno je 560.000 tona asfalta, a ukupna dužina svih potpornih konstrukcija iznosi oko 15 kilometara.
Priroda na ovoj deonici pokazala je posebno svoju ćud na Kosini 2, gde se obrušio deo brda, pa su građevinari morali da izgrade galeriju s 110 betonskih nosača, ugrađeno je 7.000 tona armature, a uklonjeno 170.000 kubnih metara zemlje.