Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je danas, zajedno sa ambasadorom Mađarske u Beogradu Jožefom Mađarom, posetio izložbu „Luksuzno putovanje od Budimpešte do Beograda: zajednička istorija mađarskih i srpskih železnica“.
Tom prilikom, ministar je podsetio na 140 dugu istoriju između srpskih i mađarskih železnica koju su obeležili saradnja i razvoj dve zemlje koje se, kako je istakao, železnički povezuju i danas, ali najmodernijim, brzim prugama.
Foto: MGI
“Mislim da je ovo prava godina za ovakvu izložbu zato što ćemo upravo ove godine, 20. avgusta, proslaviti tačno 140 godina kako je prvi voz krenuo putem između Beograda i Budimpešte”, rekao je Vesić.
Foto: MGI
Naveo je da to bio dvorski voz kojim se vozio kralj Milan koji je, kako je rekao, na neki način obeležio ulazak Srbije u Evropu i moderno doba kada je te, 1884. godine, sa svojom svitom krenuo na put prema Budimpešti.
Foto: MGI
“Tada počinje naša 140 duga istorija srpskih i mađarskih železnica koja je istorija saradnje i razvoja obe države. Mi smo te godine otvorili prugu prema Nišu i tada je Beograd postao čvorište prema Evropi, kroz Budimpeštu i prema Istanbulu i na taj način smo pokazali koliko su železnice bile važne za razvoj Srbije”, rekao je Vesić.
Foto: MGI
Naveo je da se sada, 140 godina kasnije, srpske i mađarske železnice ponovo povezuju, ali ovoga puta najmodernijim, brzim prugama.
Foto: MGI
S tim u vezi, ministar je rekao da ćemo krajem novembra, početkom decembra ove godine pustiti u saobraćaj naš deo brze pruge do Subotice, a kada naši mađarski prijatelji završe svoj deo pruge do 2026. godine imaćemo brzi voz od Beograda do Budimpešte.
Foto: MGI
Vesić je istakao da će putovanje vozom između ta dva grada trajati manje od tri sata.
To će, kako je naglasio, još više učvrstiti saradnju Srbije i Mađarske i još više povezati naša dva naroda, povezati Beograd i Budimpeštu, a naravno usput Novi Sad, Suboticu i sve druge gradove i pokazati kako mogu dobro da sarađuju dve zemlje koje su susedi i koje se zajednički bore da u ovim teškim vremenima opstanu i zaštite svoje nacionalne interese.
“Veoma smo srećni što se Srbija posle 140 godina, posle mnogo istorijskih promena i lutanja, ponovo vraća na onu staru trasu veze između Srbije, odnosno ovog dela Evrope sa centralnom i zapadnom Evropom, a to je ta trasa između Beograda i Budimpešte”, rekao je Vesić.
Foto: MGI
Naveo je da ćemo, kada bude završena kompletna pruga do Budimpešte, a kasnije i pruga od Niša do severno-makedonske granice, pa zatim od Skoplja do Grčke kada Grci budu završi svoj deo, imati najdužu brzu prugu u Evropi između Budimpešte i Atine čija će dužina biti preko 1.500 kilometara.
Foto: MGI
To će, kako je istakao, biti kičma evropskog železničkog saobraćaja i doneti mnogo koristi svim zemljama koje se nalaze na trasi te pruge.
Foto: MGI
Ambasador Mađarske u Beogradu Jožef Mađar izrazio je zadovoljstvo što je sa ministrom Vesićem posetio izložbu, što je bila prilika da pogledaju sve ono što su dve zemlje u prošlosti zajedno radile po pitanju železničkog povezivanja.
Foto: MGI
“Sve što se zbivalo u ono vreme bilo je od istorijske važnosti, međutim naše današnje prijateljstvo između Srbije i Mađarske takođe je orijentisano ka tome da se još bolje povežemo”, rekao je ambasador.
Foto: MGI
Podsetio je da Mađarska uskoro preuzima predsedavanje Savetu Evropske unije i dodao da će im prioritet biti još bolje saobraćajno povezivanje i izgradnja ne samo pruga, već i puteva.
Autor: Dalibor Stankov