AKTUELNO

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić prisustvovao je danas puštanju u rad dela stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad i najavio da će do kraja avgusta ili početkom setpembra biti završene sve druge stanice na brzoj pruzi između Novog Sada i Subotice, koja bi trebalo da bude puštena u saobraćaj najkasnije početkom decembra.

“Od danas je u funkciji poslednji deo železničke stanice Novi Sad, koji je namenjen putnicima. Šalteri za prodaju karata su završeni, kao i čekaonice tako da će od danas ova železnička stanica, koja je rađena u dve faze, biti potpuno u funkciji”, rekao je Vesić i podsetio da je prva faza rađena kada je građena brza pruga između Beograda i Novog Sada, a druga sada, kada se završava brza pruga do Subotice.

Vesić je naveo da je za radove ukupno uloženo 65 miliona evra i da su, između ostalog, urađeni novi peroni, a broj koloseka povećan sa devet na 12.

Foto: Foto/MGSI

“Samo u ovu zgradu je uloženo ukupno 16 miliona evra. Ona je renovirana, ima neke nove delove, ali je uz uslove Zavoda za zaštitu spomenika sačuvan izgled stanice kakav je imala kada je napravljena i po kojem je poznata”, rekao je Vesić.

Foto: Foto/MGSI

Naveo je da je posebno ponosan na to što će, kako kaže, do kraja avgusta, početkom setpembra biti završene svi druge stanice na pruzi između Novog Sada i Subotice.

Kako je rekao, već krajem avgusta očekuje se da će biti završena subotička železnička stanica što je, dodao je, bio izazovan posao jer je i ta stanica pod zaštitom i trebalo je ispuniti sve uslove Zavoda za zaštitu spomenika.

Foto: Foto/MGSI

“Imamo i neke nove stanice kao što je Vrbas-nova, Mali Iđoš-Lovćenac, koja obuhvata oba mesta. Sve te stanice će biti završene, a svi radovi na brzoj pruzi između Novog Sada i Subotice će biti gotovi do kraja ovog meseca”, rekao je Vesić.

Naveo je da će, kao što je i najavljeno, u avgustu početi statičke probe nakon čega će 23. septembra početi dinamičke probe koje će vršiti nemačka kompanija “Dojče ban”, koja će izvršiti i tehnički prijem pruge.

“Očekujemo da negde od sredine oktobra počnemo sa probnim vožnjama na relaciji između Novog Sada i Subotice, što će trajati oko dva meseca u zavisnosti od toga koliko puta ćemo proći prugu. Naša procena je da ćemo do kraja novembra, najkasnije početkom decembra imati redovan železnički saobraćaj između Novog Sada i Subotice odnosno između Beograda i Subotice”, rekao je Vesić.

Istakao je da će putovanje brzim vozom između Beograda i Subotice trajati 70 minuta, a između Novog Sada i Subotice nešto manje od 40 minuta.

To će, dodao je, omogućiti dodatni kvalitet života ljudima koji žive u mestima duž same pruge.

“To je nešto što nas očekuje i ja sam veoma srećan i ponosan na to što će ova pruga biti završena godinu i po dana pre roka”, rekao je Vesić i zahvalio kineskim partnerima, ali i domaćim kompanijama koje su radile zajedno sa njima.

Foto: Foto/MGSI

Naveo je da će, kada bude puštena u saobraćaj pruga do Subotice, kroz železničku stanicu Novi Sad na dnevnom nivou prolaziti više od 150 vozova, te dodao da će broj vozova biti mnogo veći kada bude puštena pruga do Budimpešte, a očekuje se da će ona biti završena 2026. godine.

“Tada će se uveliko raditi brza pruga do Niša i kada brzom prugom budemo povezali Niš, Beograd, Novi Sad, Suboticu i Budimpeštu to je nešto što će biti pravi iskorak i dodatni kvalitet u razvoju naše zemlje”, rekao je Vesić.

Naveo je da će u Novom Sadu biti komandna soba iz koje će se kontrolisati kompletan saobraćaj između Novog Sada i Subotice, te podsetio da na “Prokopu” postoji jedna takva soba gde se kontroliše železnički saobraćaj između Beograda i Novog Sada.

Vesić je rekao da će, prema dogovoru koji imamo sa našim mađarskim prijateljima, kada budu počeli da saobraćaju vozovi između Beograda i Budimpešte, mađarska carina i policija biti na stanicama Beograd, Novi Sad i Subotica, a srpska carina i policija u Budimpešti.

“To znači da će onaj ko uđe ovde i želi da ide za Budimpeštu, ovde prolaziti kontrolu mađarske carine i policije i vozom putovati u centar Budimpešte, dok će neko ko putuje iz Budimpešte za Beograd, sprsku carinu prolaziti u Budimpešti i neće biti stajanja na granici, što i jeste suština brzog voza”, rekao je Vesić.

Foto: Foto/MGSI

Istakao je da je Srbija zemlja koja trenutno gradi najviše kilometara brzih pruga u Evropi.

Vesić je rekao da će, kada bude uspostavljen železnički saobraćaj između Novog Sada i Subotice odnosno Beograda i Subotice, vozovi saobraćati od pet sati ujutru do 22 sata.

Naveo je da će prugom ići brzi voz koji će stajati u Novom Sadu, Vrbasu, Bačkoj Topoli i Subotici, kao i regionalni voz koji ide brzinom od 160 kilometara na sat, a koji će stajati na svih 12 stanica.

Kada je u pitanju Vojvodina, Vesić je pomenuo da će biti rekonstruisano nekoliko regionalnih pruga.

Naveo je da “Infrastruktura železnice Srbije” završava projekat rekonstrukcije pruge od Pančeva do Subotice, sa odvojkom od Novog Miloševa prema Kikindi i rumunskoj granici.

“Nadam se da ćemo do kraja ove, početkom sledeće godine krenuti u rekonstrukciju te pruge koja je dužine oko 200 kilometara i ona će biti projektovana za brzinu od 120 kilometara na sat. Takođe, krećemo u rekonstrukciju 53 kilometara pruge između Vrbasa i Sombora i pruge između Sombora i Subotice”, rekao je Vesić.

Sve to, istakao je, pokazuje koliko je za državu važna i rekonstrukcija drugih pruga, a ne samo izgradnja brzih pruga.

“Trenutno sa Svetskom bankom biramo projektanta za prugu Beograd-Vršac-rumunska granica, a radićemo i deo pruge od Sombora preko Sajlova i Novog Sada što je poslednji deo pruge koji treba da se uradi i time ćemo skoro sve pruge u Vojvodini potpuno rekonstruisati”, rekao je Vesić.

Naveo je da ostaje deo Beograd-Šid i dodao da je za tu prugu već završen prjojekat i da se sa EU pregovara oko sredstava, te podvukao da će u narednim godinama svi važniji železnički pravci u Vojvodini biti rekonstruisati.

Osim ministra Vesića, prisutnima su se obratili gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić i predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković, a događaju su prisustvovali pomoćnica ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za železnički i intermodalni transport Anita Dimoski, v.d. generalne direktorke „Infrastrukture železnica Srbije“ Jelena Tanasković, izvršni direktor „Infrastrukture železnica Srbije“ Milan Novović i v.d. generalnog direktora kompanije “Srbija voz” Ivan Bulajić.

Autor: Dubravka Bošković