Istraga o avionskoj nesreći u Vašingtonu, koja se dogodila u sredu i odnela 67 života, i dalje traje. Timovi hitnih službi već su pronašli crnu kutiju i snimke iz aviona, dok se čekaju zvanični zaključci. Preliminarni izveštaj Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), na koji se pozivaju AP i drugi američki mediji, ukazuje na ozbiljan problem – u trenutku sudara putničkog aviona i vojnog helikoptera, broj kontrolora leta bio je nedovoljan.
Naime, samo jedan kontrolor istovremeno je pratio i avion i helikopter, iako je uobičajena praksa da svaki tip letelice ima zasebnog operatera u tom periodu dana.
Nesreća se dogodila u 20:48 po lokalnom vremenu, u vreme intenzivnog vazdušnog saobraćaja. Inače, između 10:00 i 21:30 na aerodromu Ronald Regan dežura posebni kontrolor isključivo za nadzor helikoptera. Međutim, u trenutku sudara, isti kontrolor je istovremeno upravljao i avionskim saobraćajem.
Prema informacijama "Njujork Tajmsa", supervizor je tog dana dozvolio kontroloru helikoptera da ranije završi smenu, čime je kontrolna služba ostala potkapacitirana u najkritičnijem periodu. Iako supervizor ima ovlašćenje da preraspodeli zaduženja, nije saopšten razlog za ovu odluku.
Anonimni izvori navode da se u nekim slučajevima zaduženja kontrolora kombinuju – na primer, prilikom pauza, smenskih promena ili u trenucima smanjenog saobraćaja. Međutim, kada je nebo prepuno letelica, ovakva praksa može biti rizična. Avioni i helikopteri koriste različite radio-frekvencije, što znači da piloti možda ne mogu međusobno da se čuju čak i ako su u kontaktu sa tornjem.
Prema dnevnom izveštaju o bezbednosti vazdušnog saobraćaja, u trenutku nesreće na dužnosti je bilo pet kontrolora i jedan pripravnik, uz supervizora i nadzornika pripravnika. Pored toga, tog popodneva spojene su i uloge kontrolora podataka o letu i kontrolora za odobrenja, što znači da su za upravljanje saobraćajem bile zadužene dve osobe umesto četiri, prenosi "Vašington post".
Izveštaji takođe otkrivaju da je helikopter odstupio od planirane rute – leteo je iznad dozvoljene visine i skrenuo sa predviđenog pravca, koji je trebalo da ostane istočno od reke Potomak i van prilazne rute za sletanje aviona. Kapetan helikoptera bio je iskusan pilot.
Uoči sudara, kontrolor leta je upitao pilota helikoptera da li vidi avion "Amerikan erlajnsa" CRJ, na šta je pilot potvrdno odgovorio. Kontrolor mu je tada naložio da se pomeri iza aviona, ali samo 20 sekundi kasnije helikopter se sudario s avionom. Obe letelice su potom pale u reku.
Autor: Dubravka Bošković