Sudar putničkog aviona i vojnog helikoptera u blizini američke Nacionalnog aerodroma Ronald Reagan u Vašingtonu, u sredu uveče, rezultirao je tragičnom smrću svih putnika i članova posade u obe letjelice. U nesreći su učestvovali let American Airlinesa AA5342 iz Wichite u saveznoj državi Kanzas, i helikopter američke vojske UH-60 Black Hawk. U putničkom avionu bilo je 60 ljudi, uključujući američke i ruske prvake u umetničkom klizanju, zajedno s četiri člana posade. Helikopter je bio na rutinskom trenažnom letu s tri člana posade.
Ta se tragedija dogodila nešto više od mesec dana nakon pada aviona u Južnoj Koreji, koji je možda uzrokovan naletom na pticu i u kojem je poginulo 179 od 181 putnika. Oba su incidenta pojačala ispitivanje sigurnosti vazdušnog saobraćaja.
Chrystal Zhang, profesor Aerospace Engineering & Aviation na australijskom univerzitetu RMIT, objašnjava u komentaru za The Conversation da je sistem za izbegavanje sudara u saobraćaju (TCAS) dizajniran za sprečavanje sudara u vazduhu nadgledanjem vazdušnog prostora za avione opremljene transponderima. Deluje nezavsino od kontrole vazdušnog saobraćaja i upozorava pilote na potencijalne pretnje.
Razvijen 1974., TCAS je evoluirao. TCAS I otkriva avione i daje savete o vazdušnom saobraćaju (Traffic Advisory ili TA), obaveštavajući pilote o pretnjama u blizini bez sugerisanja izbegavanja. TCAS II, naprednija verzija, izdaje posebne upute pilotima za izbegavanje sudara, poput penjanja, spuštanja ili prilagođavanja brzine. Ti sistemi takođekomuniciraju kako bi osigurali koordinisane letove.
Prema međunarodnim propisima utvrđenim Čikaškom konvencijom, komercijalni avionmora biti opremljen TCAS-om. Međutim, vojni helikopteri su izuzeti i rade prema posebnim propisima. Izveštaji pokazuju da vojni helikopter nije imao TCAS sistem.
Zhang napominje da čak i kad bi helikopter imao TCAS, ta tehnologija ima ograničenja. Postaje blokiran ispod približno 300 metara zbog nepreciznosti radio visinomera blizu tla. Poslednje zabeležene visine leta AA5342 i helikoptera bile su na tek 90 metara, odnosno 60 metara. Na tako niskim visinama, spuštanje radi izbegavanja sudara često nije opcija.
Problem vazdušnog prostora iznad Reagana
Aerodrom Reagan među najprometnijima je u SAD-u, s komercijalnim, vojnim i privatnim aviona koji dele ograničeni vazdušni prostor. U aprilu 2024. godine komercijalni avion zamalo se sudario s helikopterom na 100 metara visine.
Nikad nismo primili upozorenje o saobraćaju od (kontrole letenja) tako da nismo bili svesni da postoji, rekao je pilot putničkog aviona.
Američki Nacionalni odbor za sigurnost saobraćaja istražuje ovu najnoviju tragediju.
Autor: Dubravka Bošković