AKTUELNO

Prevaranti se služe različitim metodama koje ponekad nije jednostavno otkriti, no ako se u mailu nalaze ove dve reči, velika je verovatnoća da je zaista reč o prevari.

Mejlovi o nigerijskim prinčevima koji su vam "ostavili" svoje nasledstvo su prošlost, a prevaranti se danas službe sofisticiranijim metodama te koriste socijalni inženjering i veštačku inteligenciju kako bi izveli prevare koje je jako teško prepoznati. Brojne su vrste takvih prevara - od romantičnih do direktorskih, a ponekad korisnici nasednu na klasičan, ali dobro osmišljen fišing.

Iz FBI-a upozoravaju na još jedan oblik prevare koji je čest u slučajevima nekakvih prirodnih nepogoda ili katastrofa, poput požara koji su uništili dio Los Anđelesa. U takvim slučajevima različite agencije ili poznate osobe organizuju prikupljanje pomoći za nastradale, no ponekad je teško prepoznati kada je reč o stvarnim pokušajima pomoći, a u kojim se slučajevima radi o prevarantima koji žele iskoristiti situaciju i ljudima uzeti novac. Oni često stvaraju vlastite stranice za pomoć, koje se zaista čine realnima, te šalju mailove u kojima ljudi pozivaju da idu na te stranice, na kojima će naći sve potrebne podatke za uplatu, a ponekad direktno u mailove postavljaju poveznice na kojima se može uplatiti novac.

Manipulacije

Umesto žrtvama nesreća novac u biti uplaćujete prevarantima, a zavisno o vrsti prevare, ponekad kriminalcima ostavljate i sve svoje lične podatke i podatke o bankovnim karticama koje oni mogu dodatno iskoristiti.

Jedan od prvih i očitih znakova prevare, prema tim uputima FBI-a, dve su reči koje prevaranti pišu u takvim mailovima kako bi korisnike motivisali da što pre uplate - reagujte brzo. Na isto upozoravaju i iz Microsofta - ako u mailovima i porukama putem Teamsa naiđete na poveznice za koje pošiljaoci tvrde da je potrebno brzo reagovati te ih odmah otvoriti, postoji velika šansa da je reč o prevarantima te takve poveznice nikada nemojte otvarati. Ako ih otvorite i od vas se zatraži ostavljanje ličnih podataka, to nikako nemojte učiniti.

Osećaj stvaranja hitnosti kako biste dobili neku nagradu, što pre pomogli nekome ko je u nevolji ili izbegli kaznu čest je trik prevaranta kojim žele stvoriti osećaj panike kako bi ljudi odmah reagovali, odnosno uplatili novac, a da ne stignu prvo malo razmisliti ili se konzultirati s nekim o tim mailovima, akcijama za pomoć i sličnim.

Takvi se mailovi ne moraju odnositi samo na uplate novca, već korisnici moraju brzo reagovati i ako dobiju mail da im je neko ukrao lozinke za Netflix, Facebook i druge servise. Time, naravno, neće spasiti svoj račun, već suprotno - svoje će podatke dati kriminalcima i prevarantima.

Autor: Marija Radić