Do sredine godine na snagu bi trebalo da stupi potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, čiji će nacrt, kako se očekuje, biti završen u aprilu, a ključne novine su - ukidanje probne vozačke dozvole, trajno oduzimanje vozila za najteže prekršaje, uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje će automatski beležiti prekršaje, uvođenje obaveznih senzora za mrtve uglove i sistema automatskog kočenja..
To bi, kako je objasnio Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije u MUP, nakon 2009. godine bio prvi, potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja u Srbiji, a uveo bi potpuno nova pravila koja dosad nisu postojala.
Važeći zakon o bezbednosti saobraćaja iz 2009. pretrpeo je dosad 18 izmena, a poslednju 2023. kada su promenjena 53 člana. Najavljujući da će novi zakon biti jedan od najvećih, i po broju članova, i po obimu materije, i da je njegovo pisanje veoma kompleksno, zbog čega su angažovani stručnjaci različitih profila, Lakićević je rekao da je važno da se sačini zakon koji će biti realan, primenjiv, i koji će unaprediti stanje bezbednosti saobra ćaja, i biti usklađen sa zakonima EU.
- Po usvajanju zakona, kada prođe javnu raspravu, Vladu, a potom skupštinsku proceduru i usvajanje, biće neophodan period prilagođavanja - rekao je Lakićević.
Novi zakon predviđao bi da umesto posebne probne dozvole, mladi vozači dobiju standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji ukazuje na ograničenja. To bi mladim vozačima omogućilo da upravljaju vozilima i u inostranstvu, što sada nije moguće. S druge strane, možda će se uvesti mogućnost praćenja vozača nakon položenog ispita.
Jedna od novina je automatski nadzor saobraćaja, što podrazuzmeva uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje bi mogle automatski prepoznati prekr- šaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni.
Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi, ponovom propisu, da računaju na bonuse, kao što su popusti na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila.
Lakićević je rekao da bi se to odnosilo na vozače sa čistim dosijeima. A, planirano je i uvođenje digitalnog dosijea vozača, što će omogućiti svakom vozaču da putem aplikacije prati svoje prekršaje, kazne i tehničku ispravnost vozila.
Novina je i mobilni tehnički pregledi vozila, koji bi podrazumevao kontrolu tehničke ispravnosti vozila neposredno u saobraćaju na putu, uz merenje brzine na posebnim mobilnim uređajima.
Razmatra se i uvođenje nulte tolerancije na alkohol za sve vozače, a ne kao što je sada samo za profesionalne i mlade vozače i motocikliste, a moguće je da će biti povećana i visina kazni.
U posebnim zonama 20 km na sat
Jedan od ključnih ciljeva novog zakona, kako je objasnio Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije u MUP, bilo bi i unapređenje bezbednosti pešaka. Planirano je precizno definisanje obaveza vozača prema pešacima, kao i strože kazne za nepoštovanje pravila pešačkih prelaza. Posebna pažnja posvećena je ranjivim kategorijama u saobraćaju, poput dece. Zbog toga je predlog uvođenje trostruko većih kazni za prekršaje počinjene u prisustvu dece mlađe od 12 godina deo je novog pristupa ka oštrijim sankcijama. U planu je i uvođenje specijalnih zona u kojima su prioritet pešaci i biciklisti, sa ograničenom brzinom vožnje za motorna vozila (npr. 20 km/h).
Autor: Snežana Milovanov